ویژه نامه شماره ۴(ماه صفر)

۱. مسافر دل ما، نیت سفر دارد

2. اولین زائر کربلا

3. معرفی کتاب

4. غروبی غم انگیز

5. آشنای غریب

6. چله غم

7. پیام آور رحمت

8. محرومیت دیدار

 

1

بخوان دعای فرج را، دعا اثر دارد

دعا پرنده عشق است و بال و پر دارد

بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب

که روزگار بسی فتنه زیر سر دارد

بخوان دعای فرج را و نا امید مباش

بهشت پاک اجابت هزار در دارد

بخوان دعای فرج را که صبح نزدیک است

خدای را، شب یلدای غم سحر دارد

بخوان دعای فرج را به شوق روز وصال

مسافر دل ما،نیت سفر دارد

بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا

ز پشت پرده غیبت به ما نظر دارد

بخوان دعای فرج را که دست مهر خدا

حجاب غیبت از آن روی ماه بردارد

 

2 اولین زائر کربلا

عطیه بن سعد بن جناده عونی نقل می کند که: او به همراه جابربن عبدالله انصاری این صحابه نابینا به جهت زیارت قبر حضرت حسین* حرکت کرد. مدتی گذشت و به کربلا رسیدند، جابر کنار فرات غسل کرد و خود را معطر ساخت و به کمک عطیه خود را به قبر امام حسین* رسانید و دست بر آن نهاد و از شدت اندوه از هوش رفت. عطیه آبی آورد و بر سر و رویش ریخت تا به هوش آمد. آنگاه نالید یا حسین! یا حسین! آیا دوست پاسخ دوست خود را نمی دهد؟....چگونه جوابم دهی حال آنکه رگ های گردنت بریده و بین سر و بدنت جدایی افتاده.آنگاه ادامه داد به خدایی که محمد*را به پیامبری برگزید سوگند که ما نیز با شما همراه و شریک بودیم در آنچه شما داخل گشتید. عطیه می گوید من پرسیدم چگونه ما هم با ایشان شرکت کرده بودیم در حالیکه ما نه در سرزمینی پای نهادیم و نه از کوهی بالا رفتیم و نه شمشیری زدیم حال آنکه اینان بین سرها و بدن هایشان جدایی افتاده و فرزندانشان یتیم و زنانشان بیوه گشته اند؟جابر پاسخ داد ای عطیه از حبیب خود رسول خدا * شنیدم هر کس گروهی را دوست بدارد با آنان محشور می شود و هر کس عمل قومی را تأیید کند در آن عمل شریک می گردد پس سوگند به خدایی که محمد را برانگیخت نیت من و یارانم بر همان چیزی بود که بر حسین* و یارانش گذشت .

برگرفته از كتاب گلبرگ‌‌هاي حسيني

 

3 معرفی کتاب

«نجم الثاقب» نام کتابی‌است به زبان فارسی نوشتهٔ حاج میرزا حسین طبرسی نوری. این اثر گران سنگ در دوازده باب نوشته شده است. ولادت امام زمان*، اسامی و القاب آن حضرت، شمایل و برخی از خصایص امام زمان*، اختلاف مسلمانان درباره آن حضرت، اثبات وجود آن حضرت، اثبات امامت آن حضرت بر اساس معجزات وی، کسانی که در غیبت کبری حضرتش را دیده اند، تکذیب مدعی رؤیت، فریادرسی امام زمان*، تکلیف مردم در زمان غیبت، اوقات مخصوص امام عصر*، اعمال مخصوص برای ملاقات با آن حضرت. نجم الثاقب از کتاب‌های معتبر شیعه در باب مهدویّت است.

نام كتاب: نجم الثاقب 

مؤلف : میرزاحسین طبرسی نوری

ناشر: مسجد مقدس جمکران، قم

تعداد صفحه: 872 صفحه

 تعداد جلد : ۱

 

4 غروبی غم انگیز

 

مادرش گفت که گریان نشود روز جزا

آن دو چشمی که کند گریه برای حسنش

امام حسن مجتبی* در عالم مکاشفه به مرحوم آیت الله میرزا محمد باقر فقیه ایمانی فرمودند:

 در منبرها به مردم بگویید و به آنها دستور دهید توبه کنند و درباره تعجیل در ظهور امام عصر* دعا کنند و فرمودند : دعا برای آن حضرت مانند نماز میت نیست که واجب کفایی باشد که با انجام دادن عده ای، از گردن دیگران ساقط شود بلکه مانند نمازهای پنج گانه بر هر مرد و زن بالغ واجب است برای ظهور دعا کنند1.

تا خدا هست و خدایی میکند مجتبی مشگل گشایی میکند

شهادت کریم اهل بیت ، غریب مدینه امام حسن مجتبی*بر شیعیان جهان تسلیت باد.

1. مکیال المکارم ج 1 ص 438           

 

5 آشنای غریب

 

اى که از دردت بغیر حق کسى آگاه نیست
                                         راه درمان را زمن بشنو که جز آن راه نیست
بهر هر دردى توجه کن بدرگاه رضا
                                         در جهان درمانگهى بهتر از آن درگاه نیست

از حسين بن خالد منقول است که گفت: علي بن موسي الرضا* فرمود: هر که پرهيزکاري ندارد دين ندارد، و هر آن‏که تقيّه ندارد ايمان ندارد؛ و به تحقيق که گرامي‏ترين شما نزد خداوند آن است که بيشتر تقيّه کند. به آن حضرت عرض شد: تا کي بايد تقيّه کرد؟ فرمود: تا روز وقت معلوم و آن روز خروج قائم ما اهل البيت است، پس هر کس پيش از ظهور قائم ما تقيّه را رها کند از ما نيست.

عرض شد: يابن رسول اللَّه! قائم از شما اهل البيت‏* کيست؟ فرمود: چهارمين فرزند من است، زاده بهترين کنيزان. خداوند به وسيله او زمين را از هر گونه جور و ستمي پاک و از هر ظلمي دور خواهد کرد؛ اوست همان کسي که مردم در ولادتش شک کنند، و اوست صاحب غيبت پيش از خروجش. و چون بپاخيزد زمين به نورش درخشان شود و ميزان عدالت در ميان مردم بپا سازد که هيچ کس بر ديگري ظلم نکند؛ اوست آن کسي که زمين براي او به هم پيچيده شود و سايه‏اي ندارد؛ و اوست آن‏که منادي از سوي آسمان به نام او بانگ برآورد که همه اهل زمين آن را بشنوند که به آن جناب دعوت مي‏شوند. منادي مي‏گويد: آگاه باشيد! که حجّت خداوند کنار خانه خدا آشکار گشت، پس از او پيروي کنيد که حقّ با او و در وجود اوست1.

سالروز شهادت هشتمين اختر تابناک ولايت و امامت ، خورشيد پور نور ايران زمين ، امام رضا * بر همگان تسليت باد.

1. مکیال المکارم،ج1،ص155.

 

6 چله غم

اربعین روزی است که حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر اسیران بعد از چهل روز اسارت، چهل روزی که یزیدیان، جز رسوایی ندیده اند و جز پتک استخوان کوب، فریادی نشنیده اند، دوباره به کربلا آمدند و امام حسین* و یارانش را زیارت کردند.مهمترين نكته درباره اربعين‌، روايت امام عسكري* است‌،که می فرمایند: نشانه مؤمن پنج چیز است:

1-51 رکعت نماز گزاردن درشبانه روز(17 رکعت فریضه و34رکعت نافله).

2-انگشتر عقیق به دست راست کردن.

3-پیشانی را در سجده برخاک ساییدن.

4-بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن

5- زیارت اربعین امام حسین* را خواندن1.

سالروز اربعين حسينی روز پاسداشت ارزشهای قيام کربلا را به عاشوراييان جهان تسليت می گوييم

1. بحارالانوار ج 85 ص 75 و ج 98 ص 348.

 

7 پیام آور رحمت

 

این روزها قناری ام از بند می رود

                                 این آخرین رسول خداوند می رود

پيغمبر اکرم‏* فرمودند: مهدي از فرزندان من است، نام او نام من و کنيه‏اش کنيه من است، شبيه‏ترين مردم از لحاظ خَلق و خُلق به من است، او را غيبت و حيرتي است که در آن امت‏ها گمراه مي‏شوند، سپس او مانند ستاره‏اي درخشان خواهد آمد زمين را از قسط و عدل پر مي‏کند چنان‏که از ستم و ظلم پر شده باشد1 .

 و از آن حضرت‏* است که فرمود: خوشا به حال کسي که درک کند قائم اهل بيت مرا در حالي که هنگام غيبت و پيش از قيامش به او اقتدا کند و دوستانش را دوست بدارد و از دشمنانش بيزاري جويد، که او از همراهان و دوستان و گرامي‏ترين امّتم در روز قيامت خواهد بود2.

رفتی... ولی از یاد ما هرگز نرفتی. بعد از تو ، امت در غمت صاحب عزا بود.

ای بنده خوب خداوند!... رفتی تو، ای مظهر اخلاق و فضائل،  رفتی ولی ما را به دست غم سپردی، یادت گرامی باد، ای یاد معطر

ای نامت احمد، نامت بلند و جاودان باد، ای « محمد»

رحلت جانگداز پیامبر رحمت حضرت محمد* بر مسلمانان جهان تسلیت باد.

1. کمال الدين،ج1، ص286.

2. کمال الدين،ج1، ص286.

 

8 محرومیت دیدار  چرا...

غيبت از ديدگان به حکم پروردگار واقع شده است. غيبت هم به معني پوشيده بودن او از ديدگان مردم و هم به معني ديدن امام ولي نشناختن او در روايات بيان شده است1. سبب غيبت آن حضرت ‏بر دو قسم است: قسم اول آن است که براي ما بيان نشده و پس از ظهور براي ما فاش خواهد شد.قسم دوم آن است که ائمه معصومين‏* براي ما بيان فرموده‏اند که چند وجه است:

1- امتحان و آزمايش:«وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الکافِرِينَ2» تا اهل ايمان را از هر عيب و نقص پاک گرداند و کافران را هلاک گرداند.

2- ترس از کشته شدن: امام زمان* از كشته شدن و مرگ بيم و هراس ندارند، بلكه حفظ جان ايشان به خاطر اين است كه مبادا پرچمِ هدايت زمين بماند، و رشته ى هدايتى كه به پيامبر گرامى اسلام* متصل است، قطع شود. . بنابراين امام* از اين جهت که خداي متعال ، کشته شدن ايشان را نمي پسندد، « خوف از قتل» دارند تا در زمان مناسب دوباره به بيان دستورهاي خداوند مشغول شوند.

3- بيعت نكردن با ستمگران: هريك ازپيشوايان ما به دليل آماده نبودن زمينه براي قيام و نداشتن ياور، در زماني مجبور به قرارداد ظاهري با ستمگر زمان خود بودند. ولي براي امام مهدي* چنين نيست. او مأمور است وقتي مي‌آيد، قيام كند و زمين را از عدل و داد پر كند و بايستي بر عهده‌اش قراردادي نباشد تا هر لحظه اي که شرايط آماده شد، ظهور كند و مجبور به پيمان شكني نشود3.

4-  سنن پيغمبران الهي: چنان‏که در حديث سدير از امام صادق‏* آمده که فرمود: قائم ما را غيبتي است که مدّت آن به طول مي‏انجامد. عرضه داشتم: چرا يابن رسول اللَّه؟ فرمود: زيرا که خداوند عزّوجلّ مي‏خواهد سنّت‏هاي پيغمبران را در غيبت‏هايشان بر او نيز جاري سازد4. موسى بن عمران* چهل روز از امت‏خود غايب شد و در ميقات به سر برد (اعراف/142). حضرت مسيح* به مشيت الهى از ديدگاه امت‏خويش پنهان گرديد، و دشمنان قادر به كشتن او نگشتند (نساء/158). حضرت يونس* مدتى از قوم خود غايب گشت (صافات/140).و...

5 - قبايح و زشتي‏هاي اعمال ما: کارهاي خلاف و معصيت‏هايي که ما مرتکب مي‏شويم مانع از ظهور آن حضرت است براي عقوبت ما، چنان‏که از امير المؤمنين علي‏* آمده که فرمود: و بدانيد که زمين از حجّت خدا خالي نمي‏ماند ولي خداوند به خاطر ظلم و ستم و اسراف مردم بر خودشان آن‏ها را از ديدار او نابينا خواهد ساخت5.

1. غيبت نعماني، ص144، باب10، ح3، كمال الدين، ج2، ص170، باب43، ح8

2. سوره آل عمران، آيه 140.

3. كمال الدين، ج1، ص581، باب29، ح2.

4. بحار الانوار، ج52، ص142.

5. بحار الانوار، ج51، ص113.